Monday 28 October 2019

Resepi Basque Burnt Cheese Cake Viral 2019

Assalamualaikum..

Today nak sharing resepi viral tahin ni which is Basque Burnt Cheese Cake. Kek ni aku boleh cakap fully cheese. Kalau awak peminat cheese u should try this resepi. And of course, the main ingredient is CHEESE. Semakin makan cheese tu, semakin premium kek, semakin sedap lah kek awok ! hehe

Let check it out bahan bahan dia. Very easy peasy.

Bahan

  • 250gram cream cheese aku guna jenama rakyat marhaen je iaitu tatura, yang ni kau beli je yang dah siap label 250gram (ada yang guna philadhelphia, royal victoria dan lain lain brand)
  • 125ml whipping cream yang ni aku guna emborg (ada bermacam lagi brand whipping cream ni, tip nya kau cari yang label dairy whipping cream, mengikut pembacaan aku, kita memerlukan cream yang cukup untuk hasilkan burnt cheesecake) 
  • 2 biji telur gred A 
  • 1 penutup essence vanilla
  • 9 gram tepung gandum bersamaan 1 sudu makan 
  • 85 gram gula castor bersamaan 5 1/2 sudu makan
Cara cara 

Masukkan 250gram cream cheese, 125 ml dairy whipping cream macam gambar kat bawah ni. Actually kena guna mixer, but then aku tak ada mixer so aku guna chopper. Fungsi dia sama macam blender.

Blend 250cream cheese + 85gram gula castor + telur satu persatu kemudian nampak dalam gambar tu masukkan tepung 9gram + essence vanilla + last sekali whipping cream. Blend atau kacau guna whisk sebanyak 20-25 kali. 



ni hasilnya bila dah mix semua bahan. 

lepastu masukkan dalam oven masak selama 1 jam guna api atas bawah suhu 170 celcius-200celcius

Ni masa tengah masak nampak kan menaik je kek, tapi sabar dulu. 

Dahhhhh masakkkk

Tadaaaaaaa, siap kalau nak cantik dan nampak tebal guna loyang saiz 5" atau 6". Sebab bila dah masak kek akan menurun lebih kurang 50%


SIAPPPPP !! Boleh hidang terus atau sejukkan sekejap. Kek ni boleh masuk peti ais dan masih sedap bila dah keluar dari peti ais. 














No comments:

Post a Comment